Downloads

Wij houden u graag op de hoogte door middel van de schoolgids en de info-ABC.

Schoolgids

Info-ABC

Vakantierooster


Scholen op de kaart

PCBS De Parel

Een christelijke school

PCBS de Parel is een protestants-christelijke basisschool die open staat voor alle kinderen en hun ouders die de missie en visie van onze school respecteren.

Op onze school hebben we kwaliteit hoog in het vaandel staan en proberen we dit steeds te verbeteren. Hiervoor maken wij gebruik van moderne methodes voor taal, rekenen, lezen en spelling. Daarnaast geven wij geïntegreerd zaakvakonderwijs volgens de methode Samen op Aarde. Zaken als coöperatieve werkvormen, ICT en Engels voor alle kinderen zijn belangrijke aandachtspunten binnen ons onderwijs. Volgens de principes van Positive Behavior Support (PBS) werken we aan een goed pedagogisch klimaat. Naast dat er veel in school geleerd wordt, hebben we ook activiteiten die ons lesprogramma ondersteunen. Dit kan op school zijn, maar ook daarbuiten.

Wij vinden een goede samenwerking met ouders belangrijk. Ouders kennen hun kind het beste! Samen met u, de leerkrachten en de interne begeleider willen wij zorgen voor een goede ontwikkeling van uw kind.

Aan de hand van diverse vragen geven wij u informatie over onze school. Indien u nog meer informatie wenst, verwijzen wij u naar onze schoolgids. Deze kunt u downloaden van onze site.

Wat is onze missie en visie?

Onze missie

De Parel: voor glansrijk en waarde(n)vol onderwijs!

Glansrijk onderwijs: zoals een parel zijn schoonheid krijgt door de glans, zo willen wij leerlingen laten glanzen door ons onderwijs: aandacht, zorg, veiligheid en kennisoverdracht. Wij zien kinderen als parels in Gods hand.

Waarde(n)vol onderwijs: werkend en levend vanuit christelijke waarden en normen geven we ons onderwijs vorm. Waardevol omdat we de leerlingen voorbereiden door ze cognitief en persoonlijkheidsvormend voldoende mee te geven om als kritische, zelfbewuste burgers in het leven te staan.

Kernzinnen voor onze visie op onderwijs zijn:

  • We vertellen de leerlingen van Gods liefdevolle zorg voor deze wereld en voor ieder mens persoonlijk
  • We geven kennis door en leren kinderen zelf kennis te verwerven;
  • We willen de leerlingen leren samenwerken en respectvol leren omgaan met elkaar;
  • We stimuleren zelfstandigheid en kritisch omgaan met informatie die op zoveel manieren tot hen komt.

Onze kernwaarden

  • Geloven
  • Respect en verantwoordelijkheid
  • Veiligheid

Voor inhoudelijke toelichting verwijzen wij u naar de schoolgids

Wat zijn de belangrijke kenmerken van ons onderwijs?

Samen op Aarde:

Thematisch onderwijs waarbij op basis van thema’s alle onderwerpen aan bod komen. Dus geen aparte lessen wereldoriëntatie, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, techniek, maatschappijleer en levensbeschouwing meer!

ICT- Chromebooks:

Onze school beschikt over een modern computernetwerk. Iedere groep maakt hier op vaste tijden gebruik van. Zie ook de vraag “wat doet de school aan ICT/mediawijsheid?”

PBS:

Positive Behavior Support (PBS) is een schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Een veilig schoolklimaat, structuur en duidelijke regels en afspraken.

Coöperatief werken:

  • werkvormen om de betrokkenheid van de leerlingen te stimuleren;
  • tijdens de instructie, maar ook tijdens de verwerking van de lesstof;
  • kinderen werken samen of zijn in een twee- of viertal bezig met het onderwerp dat behandeld wordt.

Engelse les voor alle kinderen:

Vanuit de visie dat onderwijs dient in te spelen op het feit dat onze kinderen opgroeien in een mondiale samenleving geven wij Engelse les in de groepen 1 t/m 8. In de groepen 1 t/m 4 wordt Engels alleen mondeling aangeboden door kleine gesprekjes, spelletjes en liedjes.

Wat doet de school aan ICT/mediawijsheid?

Onze school beschikt over een modern computernetwerk. Iedere groep maakt hier op vaste tijden gebruik van. Bovendien is er tijd ingeruimd voor leerlingen die een individueel programma volgen op de computer. We hebben de afspraak gemaakt dat internetlessen altijd onder toezicht van de leerkracht gemaakt worden. Daarnaast zijn uit voorzorg bepaalde sites niet toegankelijk.

We werken aan “media wijsheid” door middel van gesprekjes en in groep 7 en 8 via een project over goed omgaan met social media, Mediamasters. Ook binnen Samen op Aarde wordt hier aandacht aan besteed.

De afgelopen jaren hebben we ons georiënteerd op het werken met tablets. Dit heeft erin geresulteerd dat wij vanaf school 2017-2018 werken met Chromebooks. Op dit moment is het digitaal verwerken ingevoerd in de groepen 6 en 7. Dit houdt in dat zij voor de vakken taal, spelling en rekenen de verwerking niet meer in werkboeken en schriften doen, maar op een chromebook.

Om een balans te houden tussen digitaal verwerken en schriftelijk zijn er duidelijke afspraken gemaakt over wat er op papier wordt gedaan
‘s Middags worden de Chromebooks ingezet in de groepen 5 t/m 8 voor Samen op aarde. Leerlingen hebben zo nog meer mogelijkheden om informatie op te zoeken, presentaties of werkstukken te maken en hun digitale kennis te vergroten.

Hoe worden ouders betrokken bij de school?

Ouders zijn erg belangrijk voor onze school! Onze zaakvakmethode Samen op Aarde (zie de vraag wat zijn de belangrijke kenmerken van ons onderwijs?) wordt nog leuker door de inzet van ouders. U komt bijvoorbeeld iets vertellen over uw beroep of uw passie. Of u gaat mee met een van de excursies. Aan de start van het schooljaar is er per groep een informatieavond waarop onder andere veel wordt verteld over wat u dat jaar kunt verwachten bij Samen op Aarde en waar we uw hulp bij kunnen gebruiken!

Wij zijn van mening dat u uw kind het beste kent. Daarom beginnen we ieder schooljaar met een kennismakingsgesprek waarin wederzijdse verwachtingen worden uitgesproken en u vertelt wat uw kind nodig heeft. Ook kunt u aangeven wat uw kind stimuleert of juist belemmert. Vervolgens zijn er door het jaar heen spreekuurweken waarin we u spreken. Daarnaast is het van belang dat ouders hun kind ondersteunen bij het huiswerk, zoals bijvoorbeeld bij lezen en het leren van de tafels. Zo werken ouders samen met de leerkracht, waardoor het kind zich goed kan ontwikkelen.

Een school kan niet bestaan zonder ouderhulp! Denkt u hierbij aan bijvoorbeeld de Medezeggenschapsraad, de Ouderraad, maar ook klassenouders en diverse hulpouders zoals de welbekende luizenmoeder!
Aan het begin van het schooljaar krijgt ieder gezin een kalender. Daarnaast verschijnt iedere maand de Nieuwsbrief waarmee u op de hoogte wordt gehouden van het reilen en zeilen in en rond de school.

Welke zorg biedt onze school aan haar leerlingen?

Op onze school werkt de leerkracht in iedere klas met drie niveaugroepen. Hiermee willen we zoveel mogelijk tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van de kinderen. Wat heeft een kind nodig om te leren en wat kan de leerkracht voor het kind betekenen. De leerkracht maakt hiervoor vier keer per jaar groepsplannen waarin staat beschreven wat het aanbod is qua lesstof, op welke manier hij/zij met elke groep werkt. Dit staat dan vervolgens uitgewerkt in de weekplanningen. De kinderen worden extra geholpen in een kleine kring (bij de kleutergroepen) of extra instructiegroep. De intern begeleider ondersteunt de leerkrachten in het bepalen en vormgeven van de zorg die de kinderen nodig hebben.

Wanneer een leerling meer zorg nodig heeft, onderhoudt en begeleidt de intern begeleider de contacten tussen de ouders, groepsleerkrachten en deskundigen van buiten de school.

Wij kunnen daarbij ondersteuning van een deskundige van het Samenwerkingsverband Unita krijgen. We gaan dan, als dit nodig is, in  Multi- disciplinair Overleg (MDO). Het MDO werkt volgens het principe van Handelingsgericht Werken (HGW). Het gaat daarbij om het kind in zijn opvoedings- en onderwijssituatie. Het uitgangspunt van HGW is dat het altijd gaat om dit kind op deze school in deze groep bij deze leerkracht van deze ouders in deze buurt. HGW is doelgericht en draait om het beantwoorden van de hulpvraag en het bedenken van een goede aanpak.

Als kinderen achter blijven met lezen hebben wij op onze school de “Leeskliniek”. De remedial teacher (RT-er) geeft dan gedurende 20 weken, twee keer per week aan twee kinderen, individueel extra leesonderwijs. De ouders lezen daarnaast elke dag met hun eigen kind, opdat het leesniveau verbetert.

Voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben is er vanaf groep 4, een bovenschoolse, Ichthusbrede plusklas, om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van deze kinderen

Met welke activiteiten ondersteunt de school het (reguliere) lesprogramma?

Iedere school is bezig met taal, rekenen en spelling. Maar daarnaast gebeurt nog zoveel meer! Buurtsportcoaches komen in de pauzes langs om met de kinderen te sporten, buiten de gymlessen om. We gaan op excursies, allemaal gekoppeld aan de thema’s van Samen op Aarde. Zo zijn de kinderen uit de onderbouw onder andere naar kasteel Groeneveld geweest en naar de kinderboerderij of dierentuin. In de bovenbouw zijn bezoeken gebracht aan het Aviodrome, Muiderslot of Rijksmuseum.

We doen mee aan lesprogramma’s, zoals “Ik eet het beter”. Een programma dat tot stand gekomen is in samenwerking met de Albert Heijn en het voedingscentrum. We organiseren diverse activiteiten met kerk en school. En groep 8 gaat 3 dagen op kamp. Dit is nog maar een greep uit de activiteiten die het lesprogramma ondersteunen.

Wat houdt het continurooster precies in?

Onze school heeft een vijf-gelijke-dagenrooster. Alle leerlingen gaan elke dag van 8:30 tot 14.15 uur naar school. Dit biedt de kinderen structuur en rust in hun dagindeling. Alle kinderen eten tussen de middag in het lokaal, samen met de leerkracht. De kinderen ervaren het vijf-gelijke-dagenmodel als positief. Elke middag is er lekker veel tijd om te spelen en te ontspannen!

Hoe is de voor- en naschoolse opvang geregeld?

Voor opvang van uw kind voor en na schooltijd verwijzen wij u naar Stichting Kinderopvang Huizen of naar CKO de Ark. Beide organisaties bieden voor- en naschoolse opvang aan. Bij ons op school wordt van beide organisaties gebruik gemaakt door ouders en kinderen.

www.kinderopvanghuizen.nl

www.ckodeark.nl

5 speerpunten van De Parel

De Parel: voor glansrijk en waarde(n)vol onderwijs
  1. Samen op Aarde: werken met thema’s rondom zaakvakonderwijs en 21e -eeuwse vaardigheden.
  2. ICT- Chromebooks: digitaal verwerken van taal en rekenlessen.
  3. PBS: om schoolbreed en positief pedagogisch klimaat neer te zetten, volgen we sinds schooljaar 2018-2019 een driejarig traject.
  4. Coöperatief werken: ieder kind op een speelse wijze betrokken bij de les door samenwerkingsvormen.
  5. Engelse les voor alle kinderen  
Copyright 2018 PCBS De Parel | Disclaimer | Sitemap | Privacyverklaring | Website door CM Specialist